آویشن برگ باریک کوهی باعث درد شدید در ناحیه ی شکم می شود

آویشن برگ باریک کوهی دارای برگها خطی- نیزه ای، بیضی یا مستطیلی، تا 6 × 0.5-2 میلی متر، و با راس حاد، قاعده ناصاف به دمبرگ، و حاشیه های چرخشی هستند.

سطح بالایی خاکستری روشن یا خاکستری مایل به قهوه ای روشن تا سبز زیتونی ضعیف با کرک های متعدد است. سطح زیرین مایل به خاکستری، بلوغ و غده ای نقطه گذاری است.

حدود 12 گل در حلقه‌های زیر بغل ایجاد می‌شوند: کاسه گل‌ها لوله‌ای شکل، دو طرفه، به طول حدود 4 میلی‌متر، بلوغ و 9 تا 12 عصب هستند و لب بالایی سه دندانه است.

لب پایینی دارای دو قسمت مودار، صعودی و ضعیف است و گلو پر مو است. طول تاج حدود دو برابر کاسه گل، ارغوانی و دوبیتی است. برچه ها دودینام هستند. و سبک با کلاله دولوبی است (شکل 3(d)).

اپیدرم هر دو سطح برگ در نمای سطح، دیواره های موج دار و کرک های غیر غده ای و غده ای متعدد را نشان می دهد. موهای غیر غده ای تک یا چند سلولی با دیواره های پاپیلوزی و سفت و نوک تیز هستند.

آویشن

موهای غده ای دو نوع هستند: یکی با ساقه کوتاه و سر تک سلولی و دیگری با سر 8 تا 12 سلولی که قطر آن به 18 میکرومتر می رسد و بدون ساقه است.

در یک مقطع، مزوفیل متشکل از یک یا دو لایه از سلول‌های پالیزید است و اندازه آن متغیر است و به دنبال آن بافت‌های اسفنجی قرار دارند. بسته عروقی قسمت میانی دارای فیبرهای متعدد است. لامینا شامل دو تا سه دسته کوچک عروقی در دو طرف میانی است.

آویشن هنگام له شدن بوی معطر و معطری دارد و طعم آن معطر، گرم و تند است. حدود 15 سانتی متر از بالای گیاهان در هنگام گلدهی برداشت می شود و ساقه های بریده شده در آفتاب یا در سوله یا اتاقی با تهویه مناسب خشک می شوند.

ثابت شده است که آویشن یک عامل ضد میکروبی موثر برای سالمونلا انتریتیدیس، سالمونلا تیفی موریوم، اشرشیاکلی، لیستریا مونوسیتوژنز، Y. enterocolitica، Shigella flexneri، Shigella sonnei و Staphylococcus aureus است.

روغن آویشن کپسوله شده به عنوان یک عامل ضد قارچ در کیک مورد آزمایش قرار گرفت (Gonçalves et al., 2017). غنی سازی با روغن آویشن، عمر مفید کیک ها را حدود 30 روز افزایش داد.

کپسولاسیون می تواند روغن را در برابر تبخیر یا اکسیداسیون محافظت کند. همچنین می تواند از دست دادن ترکیبات زیست فعال را به حداقل برساند و تأثیر آنها را در ماتریکس مواد غذایی تضمین کند.

بنابراین، کپسوله کردن روغن می تواند پوسیدگی سبزیجات فرآوری شده را کنترل کرده و عمر مفید مواد غذایی را افزایش دهد.