تلگرام در تضاد با سیستم های نظارتی توتالیتر و استراتژیک با وعده آزادی، حفظ حریم خصوصی و مقاومت وارد صحنه شد. فضائلی که در طراحی سکو حک شده است.
وعده امنیت تلگرام و طراحی کاربرپسند آن در محیطی با سانسور لیف بافتنی جدید و نظارت شدید در ایران میلیون ها مخاطب ایجاد کرد.
یک آژانس رسمی نظرسنجی در آوریل 2018 اعلام کرد که 59.5 درصد از ایرانیان از تلگرام (ISPA 2018a) استفاده می کنند.
خود تلگرام در ژانویه 2018 (منطقه تلگرام 2018) اعلام کرد که این اپلیکیشن دارای 40 میلیون کاربر ماهانه و 25 میلیون کاربر روزانه در ایران و همچنین 678 هزار کانال به زبان فارسی با دو میلیارد بازدید در روز است.
از این کانال ها 38 درصد به سرگرمی، 10 درصد با ۱۰۰ میلیون چیکار کنم به اخبار و 3 درصد به اهداف اقتصادی اختصاص دارد.
این پلتفرم مدعی شد که 60 درصد از کل ترافیک اینترنت در ایران صرف تلگرام می شود و درآمد تبلیغاتی آن به 100 میلیون دلار در سال می رسد (منطقه تلگرام 2018).
اینها ارقامی تقریبا غیرقابل درک برای یکی از بسته ترین سیستم های حاکمیت اینترنت در جهان است.
چنین استفاده گسترده ای از یک پلت فرم پیام رسان ابتدا سرویس آرکوپال ایرانی با روش های واکنشی به شدت پاسخ داده شد.
سلبریتی ها و شخصیت های عمومی در معرض نظارت حکومت سخت گیر اسلامی قرار گرفتند تا مردم را از نظارت همه جانبه دولت و عواقب انتشار آنچه دولت نامطلوب می دانست، هشدار دهند.
با افزایش تعداد کاربران، دولت روش های نظارتی سایت پلیس فتا سخت تری را اعمال کرد.
شورای عالی فضای مجازی ایران در اردیبهشت 1395 مهلتی یک ساله به تمامی شبکه های پیام رسان برای انتقال سرورهای خود به کشور اعلام کرد (اسفندیاری 1396).
تلگرام در هیچ کجای تصویب نامه ذکر نشده بود، اما به عنوان محبوب ترین پلتفرم، مشخص بود که هدف قانون جدید بوده است. بلافاصله پس از آن اعلام شد که سرورهای تلگرام به ایران منتقل شده است.
- منابع:
- تبلیغات: